Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı

Hakkımızda

Programın Tarihçesi

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi (ÇOMÜ) Eğitim Fakültesi bünyesinde yürütülmekte olan İngilizce Öğretmenliği Lisans Programı , fakültenin kuruluş sürecinde açılan ilk programlardan biri olma özelliğini taşımaktadır. Eğitim Fakültesi , 3837 sayılı kanun doğrultusunda 1992–1993 eğitim-öğretim yılında ÇOMÜ’ye bağlanmış; İngilizce Öğretmenliği Lisans Programı ise 1993-1994 eğitim-öğretim yılında Yabancı Diller Eğitimi Bölümü çatısı altında ilk öğrencilerini kabul etmiştir. Programa yerleşen öğrenciler, İngilizce Hazırlık Muafiyet Sınavına tabi tutulmakta; sınavda başarılı olamayanlar bir yıllık hazırlık eğitimine devam etmektedir. Program ilk mezunlarını 1997–1998 akademik yılında vermiştir. 

Kuruluşundan itibaren program, öğretmen yetiştirme alanındaki güncel gelişmelere uyum sağlamak amacıyla çağdaş öğretim yöntemleri ve içeriklerle sürekli olarak güncellenmiş; bu doğrultuda öğretim kadrosu da dinamik bir yapıyla geliştirilmiştir. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından onaylanan öğretmen yetiştirme programı kapsamında, alan ve meslek bilgisi dersleri zaman içinde yeniden yapılandırılarak öğretim planı güncellenmiştir. Program, YÖK tarafından 2017 yılında yapılan son yapısal güncellemeye uygun şekilde yürütülmekte olup, öğrenci talepleri ve alanın ihtiyaçları doğrultusunda seçmeli derslerle zenginleştirilmektedir.

Program, kalite güvencesi çerçevesinde önemli bir aşama kaydetmiş ve akreditasyon sürecinden başarıyla geçmiştir. Eğitim Fakültesi İngilizce Öğretmenliği Lisans Programı, 2021–2024 dönemi için Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD) tarafından üç yıllığına akredite edilmiş; bu süre 2024 yılında yapılan değerlendirme sonucunda iki yıl daha uzatılarak 24 Nisan 2026 tarihine kadar geçerli kılınmıştır. Bu akreditasyon, programın ulusal ve uluslararası düzeyde kalite standartlarını karşıladığını belgelendirmektedir.

Programın uluslararasılaşma vizyonu doğrultusunda, çeşitli ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarıyla akademik iş birlikleri kurulmuştur. 2000–2001 akademik yılından itibaren Bulgaristan’daki Sofya Üniversitesi ile öğretim elemanı seminer değişimleri ve ortak etkinlikler gerçekleştirilmiş; bunu takiben 2004–2005 döneminden itibaren Norveç’teki Volda Üniversitesi, 2005–2006 döneminden itibaren ise Almanya’daki Osnabrück ve Ludwigsburg üniversiteleriyle Erasmus+ öğrenci ve öğretim elemanı değişim programları uygulanmaya başlanmıştır. Ayrıca Portekiz, Yunanistan ve Çekya’daki çeşitli üniversitelerle de ortak konferanslar, projeler ve yayın çalışmaları yürütülmüştür. Bu tür uluslararası iş birlikleri, bölümün akademik görünürlüğünü artırmakta ve öğretim üyeleri ile öğrencilerin küresel ölçekte deneyim kazanmalarına olanak sunmaktadır.

Program, 2021-2027 yılları arasında çeşitli Avrupa üniversiteleriyle imzalanan ikili anlaşmalar yoluyla uluslararasılaşma vizyonunu güçlendirmektedir. Bu kapsamda program; Bulgaristan’daki Trakia University, Çekya’daki Silesian University in Opava, Palacký University Olomouc ve Technical University of Liberec, Portekiz’deki Universidade de Coimbra, Romanya’daki West University of Timişoara, İtalya’daki Università degli Studi dell’Aquila, Almanya’daki Universität Osnabrück, Litvanya’daki Mykolas Romeris University ve Kuzey Makedonya’daki International Balkan University gibi saygın yükseköğretim kurumlarıyla akademik iş birlikleri gerçekleştirmektedir. Anlaşmalar; öğrenci ve öğretim elemanı değişimi, ders verme ve eğitim alma faaliyetlerini içermektedir. İlgili anlaşmalar ile ilgili detaylar ekte sunulmaktadır.

İkili anlaşmalar çerçevesinde, öğrenciler ve akademisyenler için belirlenen minimum dil yeterlilikleri B1 ve B2 düzeyinde İngilizce olup, değişim programlarına katılımda dil yeterliliğine verilen önem vurgulanmaktadır. Program bu iş birlikleri sayesinde öğretmen adaylarının ve akademik personelin uluslararası deneyim kazanmalarına, çok kültürlü ortamlarda eğitim-öğretim faaliyetlerine katılmalarına ve mesleki gelişimlerine katkı sağlamaktadır. Söz konusu anlaşmalar, İngilizce Öğretmenliği Programı’nın Avrupa’daki paydaşlarıyla sürdürülebilir ve nitelikli akademik ilişkiler kurmasına olanak tanımaktadır.

İngilizce Öğretmenliği Lisans Programı, Eğitim Fakültesi bünyesindeki faaliyetlerini sürdürürken, ÇOMÜ Lisansüstü Eğitim Enstitüsü bünyesinde İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı tarafından yürütülen lisansüstü programlarla da akademik yapılanmasını güçlendirmiştir. 1999 yılından bu yana Tezli Yüksek Lisans Programı, 2011 yılından bu yana ise Doktora Programı aktif olarak yürütülmektedir. Böylece ÇOMÜ İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye'de lisans, yüksek lisans ve doktora düzeylerinde kesintisiz eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdüren sayılı akademik birimler arasında yer almaktadır

Programın Amacı
İngilizce Öğretmenliği Programının amacı, her düzeydeki okulda ve yaygın eğitim kurumlarında İngilizce eğitimi yapacak öğretmenleri yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler
İngilizce öğretmenliği programında İngilizce anlatım, fonetik, gramer, yazılı anlatım ve metin okuma, çeviri ve İngiliz edebiyatı gibi dersler okutulur. Ayrıca, eğitim psikolojisi, genel ve özel öğretim yöntemleri, ölçme - değerlendirme ve rehberlik gibi öğretmenlik meslek bilgisi dersleri de okutulur ve uygulama yaptırılır.

Gereken Nitelikler
İngilizce öğretmenliği programında okumak isteyenlerin sözel yeteneği ve belleği güçlü, bir yabancı dil öğrenmeye istekli, edebiyata ilgili ve bu alanda başarılı kimseler olmaları gerekir.

Ayrıca program boyunca, eğitim psikolojisi, genel öğretim metotları, özel öğretim metotları, ölçme- değerlendirme ve rehberlik gibi öğretmenlik meslek bilgisi dersleri de verilir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler
İngilizce öğretmenliği programını bitirenlere “İngilizce Öğretmeni” unvanı verilir. İngilizce öğretmeni görev yaptığı okulda öğrencilere Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan öğretim programları çerçevesinde alanı ile ilgili bilgi, beceri ve tutumlar kazandırır. Bunun için uygun öğrenme ortamları hazırlar, öğrencilerinin başarılarını değerlendirir ve başarıyı artırıcı önlemler alır, mesleğindeki gelişmeleri izler ve bunların öğretim programlarına yansıtılmasına çalışır.

Çalışma Alanları

İngilizce öğretmenlerinin çalışma alanları çok geniş olup okulöncesinden yükseköğretimin sonuna kadar her düzeyde örgün eğitim kurumlarında, yetişkin eğitimi yapan resmi ve özel kurumlarda çalışma olanağına sahiptirler. Dünyanın diğer ülkelerinde olduğu gibi ülkemizde de yabancı dil eğitimi denince İngilizce akla gelmekte ve başka ülkelerin insanları ile iletişimde İngilizce tek dil olarak benimsenme eğilimi göstermektedir. Bu durumda anabilim dalı mezunlarımız pek çok alanda iş bulabilme imkânına sahiptirler. 

Vizyonumuz:

  • Çağdaş gelişmeleri yakalayabilme
  • Araştırma becerileri gelişmiş öğretmenler yetiştirme
  • Reflektif ve eleştirel olabilmeyi bilen öğretmen yetiştirme
  • Avrupa Birliği'ne uyum sağlayabilecek programlar ve kaynaklar geliştirme
  • Küreselleşme anlamında çoğulcu (pluralistic) bir kültür anlayışında dilin önemini kavrama
  • Üretken ve kendine güvenen bireyler yetiştirme
  • Öğretmen yetiştirme politikasını 21. yüzyılın kosullarına göre geliştirme ve yenileme. Bu anlamda sadece mesleki yeterlilik değil, 21. yüzyılın bireyini yetiştirecek öğretmenler yetiştirme
  • İletişim kanallarını iyi kullanabilecek öğretmenler yetiştirme
  • Takım ruhu becerileri kazandırma yanında bağımsız çalışabilen öğretmen adayları yetiştirme
  • Yaratıcı öğretmen adayları yetiştirme
  • Teknolojiyi eğitim öğretim alanlarında kullanabilme
  • Kültürlerarası iletişim becerisi gelişmiş bireyler yetiştirme

 

Misyonumuz: 

  • Öğretim kadar eğitimin de üzerinde durulması

  • Etik değerleri öğretme ve bilicini aşılama

  • Öğrenmeyi öğretmek

  • Dil ve kültürel bilinci uyandırma

  • Görev ve sorumluluk bilincini uyandırma

  • Metot ve yöntem derslerinin önemini kavrama

  • Okullarla işbirliği içinde çalışıp pratik anlamda öğretme becerilerini geliştirme

  • Lisans ve lisans üstü eğitimin kalitesini artırmak

  • Ulusal ve uluslar arası düzeyde araştırmaların sayısını ve kalitesini artırma

Sınıflarımız: 

  • B2 blok 1. katta K1-04, K1-05, K1-06, K1-07 ve K1-08 nolu 35'er kişilik dersliklerle birlikte B3 blok K1-09  nolu 25 kişilik derslik kullanılmaktadır.

  •  Alman Dili ve Japon Dili Eğitimi Anabilim Dallarının kullandıkları derslikler ise şu şekildedir:

    A2-K3-03 ( A2 Blok, Kat:3, ED-K3-03 ) / A2-K3-04 ( A2 Blok, Kat:3, ED-K3-04 ) / B3-K1-10 ( B3 Blok, Kat:1, ED-K1-10 ) / B3-12 ( B3 Blok, Kat:1, ED-K1-12 )

    Bilgisayar Bl : B2-Z-06 ( B2 Blok, Zemin Kat, ED-Z-06 / B2-Z-07 ( B2 Blok, Zemin Kat, ED-Z-07 ) / Bilgisayar Lab: B2-K4-05 (B2 Blok, Kat:4, EL-K4-05)

 

Diğer Kuruluşlarla İlişkiler: 

Bulgaristan Sofya Üniversitesi 

  • Bulgaristan Sofya Üniversitesi Klasik ve Modern Diller Fakültesi İngiliz ve Amerikan Dili Edebiyatı Bölümü ve İngilizce Öğretmenliği Bölümleri ile 2000 – 2001 yılından itibaren öğretim elemanlarının kısa süreli seminer vermek üzere karşılıklı ziyaretleri sürmektedir.

  • Ortak konferanslar (İngiliz Dili Eğitimi) yapılmaktadır.

  • Yayın paylaşımı ve yayın hazırlanması sürmektedir.

Çek Cumhuriyeti - Silesian Üniversitesi 

  • Silesian Üniversitesi İş Yönetimi Fakültesi İletişim Bölümü ile benzer etkinlikler 1997 yılından beri sürmektedir.

Portekiz – Londra Üniversiteleri 

  • Portekiz – Londra Üniversiteleri ile anlaşma yapmak üzere çalışmalar sürmektedir.

Çek Cumhuriyeti - Ostrava Üniversitesi 

  • Yapılan anlaşmalar çerçevesinde 2006-2007 akademik yılı itibariyle ortak projelerin başlaması kararlaştırılmıştır.

Portekiz – Catolica Üniversitesi 

  • Erasmus Programı çerçevesinde öğrenci değişim programı 2005-2006 Akademik Yılından itibaren başlamıştır.

Almanya – Osnabrück Üniversitesi 

  • Erasmus Programı çerçevesinde öğrenci değişim programı 2005-2006 Akademik Yılından itibaren başlamıştır.

Almanya – Ludwidsburg Üniversitesi 

  • Erasmus Programı çerçevesinde öğrenci değişim programı 2005-2006 Akademik Yılından itibaren başlamıştır.

Norveç – Volda Üniversitesi 

  • Erasmus Programı çerçevesinde öğrenci ve öğretim elemanı değişim programı 2004-2005 Akademik Yılından itibaren başlamıştır.

Yunanistan – Aristotle Thessaloniki Üniversitesi